تحلیل و بررسی اندیشه های خیامی در شعر مهدی اخوان ثالث
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده ناهید خسروی
- استاد راهنما نجمه نظری مهدی شریفیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
دانشگاه بوعلی سینا مشخصات رساله/پایان نامه تحصیلی عنوان: تحلیل و بررسی اندیشه های خیامی در شعر مهدی اخوان ثالث نام نویسنده: ناهید خسروی نام استاد راهنما: دکتر نجمه نظری نام استاد مشاور: دکتر مهدی شریفیان دانشکده: ادبیات و علوم انسانی گروه آموزشی: زبان و ادبیات فارسی رشته تحصیلی: زبان و ادبیات فارسی گرایش تحصیلی: مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد تاریخ تصویب:7/8/1388 تاریخ دفاع: 14/9/1389 تعداد صفحات: 165 چکیده: تأملات یا اندیشه های خیامی از زمان رودکی تا دوره ی معاصر در شعر فارسی رواج داشته است.آن چه تحت عنوان تأملات خیامی از آن یاد می شود، شکیات و پرسش های فلسفی، اعتراض و عصیان فلسفی، ناپای داری عمر، ناگزیری مرگ، شادخواری، اغتنام فرصت و ... است. هدف از پایان نامه ی حاضر، بررسی اندیشه های خیامی در شعر مهدی اخوان ثالث است. بدین منظور، یأس و ناامیدی، اعتراض و عصیان فلسفی هم راه با زمینه های شخصی و سیاسی-اجتماعی آن در شعر اخوان مورد بررسی قرار گرفته است. از دیگر تأملات خیامی که در سروده های اخوان دیده می شود، شکیات و پرسش های فلسفی و تقدیرگرایی است که به دو صورت اعتقاد به تقدیر و اعتراض به آن دیده می شود. پوچ گرایی و هیچ انگاری اخوان غالباً برخاسته از مرگ اندیشی، ناپای داری عمر و احساس بی هودگی و بی ارزش بودن زندگی است. غم گریزی، شادخواری و اغتنام فرصت نیز از دیگر تأملات خیامی است که همراه با زمینه های شخصی و سیاسی- اجتماعی آن در شعر اخوان مورد بررسی قرار گرفته است. در این رساله، هم چنین تلاش شده است تا سیر تأملات خیامی در سروده های اخوان با توجه به دوره های گوناگون زندگی او مورد بررسی قرار گیرد. واژه های کلیدی: خیام، مهدی اخوان ثالث، اندیشه های خیامی، شعر.
منابع مشابه
شهر بینشان در اندیشه عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث
شهر آرمانی نمایانگر حقیقتی است دستنیافتنی که از گذشتههای دور همواره در اندیشه انسان وجود داشته و پناهگاه او برای گذر از ناملایمات روزگار و تلخیهای هستی بوده است. این نامرادیها سبب شده که شاعران معاصر بکوشند در آثار خود دنیایی آرمانی و شایسته زیستن انسان بیافرینند. در این آرمانشهرها کمال مطلوب، دستیابی به نظام و سامانی عقلانی و انسانی است که شر و فساد و سایر خویهای تباهکننده بدان راه ندا...
متن کاملتأملات فلسفی و هستیشناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولیهای او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبههای ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار د...
متن کاملمیراثگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و أمل دُنقُل
مهدی اخوان ثالث کار خود را در آغاز دورهی نوگرایی با سرودن شعر به سبک خراسانی آغاز کرد، اما خیلی زود راه نیما را پیدا کرد و بهعنوان یکی از وفادارترین یاران وی باقی ماند. أمل دنقل، شاعر ملیگرای مصری، در سال 1940 (1319 ه.ش) در "قنا" به دنیا آمد. او که در عصر رؤیاهای تعصبگرایانهی عربی مصر میزیست، به شاعر اعتراض مشهور است. دلبستگی اخوان به میراث نیاکان خویش چنان است که در جای جای سرودههای او،...
متن کاملشهر بینشان در اندیشه عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث
شهر آرمانی نمایانگر حقیقتی است دستنیافتنی که از گذشتههای دور همواره در اندیشه انسان وجود داشته و پناهگاه او برای گذر از ناملایمات روزگار و تلخیهای هستی بوده است. این نامرادیها سبب شده که شاعران معاصر بکوشند در آثار خود دنیایی آرمانی و شایسته زیستن انسان بیافرینند. در این آرمانشهرها کمال مطلوب، دستیابی به نظام و سامانی عقلانی و انسانی است که شر و فساد و سایر خویهای تباهکننده بدان راه ندا...
متن کاملتأملات فلسفی و هستیشناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولیهای او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبههای ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار د...
متن کاملبررسی و تحلیل عنوان کتابها و سرودههای مهدی اخوان ثالث
عنوان اثر، نامی است که از سوی پدیدآورنده یا ناقد اثر بدان داده میشود. اهمیت عنوان، تنها از آن روی نیست که اثر را شناسنامهدار و از سایر عنوانها متمایز میکند، بلکه میتواند دال بر کیفیّت و اهمیت اثر از نظر بافت و ساخت نیز باشد. عنوان، نخستین نشانهای است که خواننده با آن مواجه میشود و از آنجا که بین عنوان و متن، ارتباط معناداری (بین ساختار و مفهوم) وجود دارد، خواننده از آن میتواند به محتوا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023